رله یا اورلود یخچال چیست؟

اصفهان تعمیر » رله یا اورلود یخچال چیست؟

رله استارت یخچال فریزر یکی از قطعات مهم کمپرسور است که وظیفه ی راه اندازی موتور یخچال را بر عهده دارد. اگر رله استارت خراب شود، کمپرسور از کار می افتد. نتیجه کار نکردن کمپرسور این می باشد که باعث گرم شدن فضای داخلی یخچال می شود. در صورت نیاز صحبت با تکنسین تعمیرات یخچال در اصفهان با ما همراه باشید.

رله یا اورلود یخچال چیست؟

رله یا اورلود ( Overload Protector )به معنای محافظ اضافه بار است که یخچال مانند تمام وسایل الکتریکی در کمپرسور وجود دارد و در صورتی که موتور کمپرسور جریان برق زیادی بکشد، آن را خاموش می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده رله یخچال استارت

  • بدنه از جنس باکالیت: بدنه از جنس رله باکالیت (Bakelite) می‌باشد سیم پیچی اصلی یخچال از مسیر رله استارت که در خارج از کمپرسور یخچال قرار دارد تامین می گردد.
  • بویین ها یا سیم پیچ ها: بوبین رله استارت که در سری سیم پیچ اصلی تعبیه شده است.
  • اهرم فلزی سر گرد یا سرتخت
  • کنتاکت های اتصال
  • فیش های اتصال رله به موتور هستند.



در ابتدای راه اندازی دستگاه به منظور اینکه  روتور و سپس پیستون به حرکت درآید به عمل مکانیکی فراوانی نیاز است.
بیشترین جریان از دو سیم پیچ استارت و ران عبور می نماید و به تبع آن با افزایش یافتن ولتاژ خود القاء در رله استارت و رسیدن آن به حد مجاز و معین شده حداکثر میدان مغناطیسی ایجاد میگردد.
اتصال کنتاکت های درون رله به وسیله حرکت در جهت بالای اهرم فلزیی که درون رله قرار گرفته است میسر میشود و در نتیجه سیم پیچ کمکی وارد مدار می شود و شروع به ایجاد عمل مکانیکی می کند.

بیشتر بخوانید:  نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ در اصفهان 

نحوه کار رله

شروع به کار روتور توسط دو میدان مغناطیسی سیم پیچ های اصلی و کمکی صورت  می گیرد در نتیجه جریان راه اندازی کم می شود و معادل جریان نامی موتور می گردد.

با کم شدن جریان دریافتی از شبکه به وسیله ی نیروی مغناطیسی سیم پیچ رله استارت کاهش می یابد  و اهرم فلزی تعبیه شده در آن که به بالا حرکت کرده بود رها شده و پس از آن ارتباط کنتاکت ها در رله منقطع می گردد با خروج  از مدار سیم پیچی کمکی، کمپرسور راه اندازی می گردد.

در شروع به کار کمپرسور این عملیات همیشه صورت می‌پذیرد  اگر رله استارت با مشکل رو به رو گردد و کارایی نداشته باشد کمپرسور هم همکاری نخواهد کرد. بنابراین سلامت رله استارت و شروع به کار رله استارت منجر به کارکرد کمپرسور میگردد.

2

رله سنگی یخچال

کمپرسورهای یخچال مجهز به دو سیم پیچی اصلی که سیم پیچ ران running coil و سیم پیچ استارت start coil هستند، رله یا راه انداز وسیله ای است که سیم پیچ استارت  start coil را برای مدتی در مدار قرار می دهد تا کمپرسور روشن شود.

دو نوع رله راه انداز وجود دارد

  1. رله جریان (رله های جریان دو نوع هستند، رله های راه انداز(سوزنی) یا و رله های PTC(سنگی))
  2. رله ولتاژ (عامل کارکرد رله ولتاژ تغییرات ولتاژ بین سیم پیچ استارت ران می باشد، در زمان خاموشی کمپرسور ولتاژ بین سیم پیچ استارت و سیم پیچ ران به صورت مساوی تقسیم می شود، رله ولتاژ از نظر شکل ظاهری نازک و دراز است  دارای بیش از سه ترمینال است همچنین در رله های ولتاژ دو خازن استفاده می گردد یک خازن ران که دائم در مدار قرار دارد و دیگری خازن استارت

رله سنگی یخچال برای لحظاتی انرژی سیم پیچ را به منظور شروع به کار موتور کمپرسور تهیه می‌نماید. پس زمانی که مشاهده کردید  یخچال راه اندازی نمی شود و شروع به کارکرد نمی کند رله سنگی معیوب شده است.

جریان در اورلرد

هر اورلود یک جریان نامی مختص به خود دارد که بر روی آن قید گردیده است پس در صورت تعویض به این مورد توجه داشته باشید.

چون در غیر این صورت اگر جریان نامی اورلود قبلی بیشتر از اورلود جایگزین باشد پس از اتصال به برق کمپرسور عمل نمی کند و موتور قطع می شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر موتور یخچال در اصفهان

تست رله اورلود یخچال

اگر اورلود دچار مشکل شود کمپرسور روشن نمی‌شود. اورلود در مسیر نول مشترک کمپرسور می باشد و وجود مشکل یا خرابی در متصل نبودن پلاتین های داخل آن سبب نرسیدن ولتاژ به موتور الکتریکی کمپرسور می شود.

به منظور بررسی متصل بودن پلاتین های موجود درون اورلود دوشاخه یخچال را از پریز میکشیم و با اهم متر این مورد را چک می‌نماییم در صورت وجود مشکل در اتصال بین پلاتینها باید اورلود مشابه ای را جایگزین ساخت.

به منظور بررسی سالم بودن یا معیوب بودن رله، باید به بوبین رله ولتازی مطابق با ولتاژ کازی رله بدهیم. برای این کار ولتاژی به اندازه  12 ولت به پایه های A و B وصل کنید (با کمک باتری قلمی 12 ولت این عمل را انجام دهید) پس از انجام این کار اگر صدای تقه ای از رله شنیدید نشان از سالم بودن قطعه دارد در غیر این صورت رله دچار اشکال گردیده است.

بیشتر بخوانید: یخچال گرمه فریزر سرد

3

دلیل راه اندازی نشدن رله اورلود

هر اورلود یک جریان نامی مختص به خود دارد که بر روی آن قید گردیده است پس در صورت تعویض به این مورد توجه داشته باشید. چون در غیر این صورت اگر جریان نامی اورلود قبلی بیشتر از اورلود جایگزین باشد پس از اتصال به برق کمپرسور عمل نمی کند و موتور قطع می شود.

  1. اجزای تشکیل دهنده رله، بوبین و کنتاکت‌ها هستند.
  2. وقتی میخواهیم رله را تست کنیم باید از عدم وجود مشکل در بوبین و کنتاکت‌ها اطمینان حاصل کنیم.
  3. کنتاکت ها  توسط نیروی مغناطیسی باز و بسته می شوند و از آن ها جریان های الکتریکی عبور می کند.
  4. نیروی مغناطیسی لازم برای عملکرد کنتاکت ها توسط بوبین تامین میشود.
  5. گاهی علت اتصالی کردن سیم پیچ ها، جریان مداوم الکتریکی در قسمت بویین هاست  که باعث تولید گرمای بسیار بالا میشود و منجر به ذوب شدن روکش سیمها می‌گردد.
  6. در این صورت بویین معیوب می‌گردد و می سوزد همین فرایند منجر به از کار افتادن رله خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر دوو در اصفهان 

چه مواقعی رله یا اورلود کار می‌کند؟

اورلود یک محافظ است که در موتور تعبیه شده است و وظیفه ی  آن کنترل کردن جریان اضافی در موتور می باشد.

اگر دمای کمپرسور به دلیل اختلافات به وجود امده بیش از حد نرمال افزایش یابد یا جریانی بیش از اندازه در کمپرسور به وجود بیاید،

اورلود قبل از هرگونه آسیب به سیم پیچ جریان برق را قطع میکند تا از موتور محافظت کند

اورلود در یخچال اگر:

  • موتور دارای کارکرد صحیحی نباشد.
  • یا این که سیم پیچ های آن خراب باشد.
  • یا با انسداد در مسیر جریان گاز روبه رو شده باشد.
  • ولتاژ پایین آمده باشد

باعث افزایش بسیار بالای دمای موتور می شود.

به علت بالا رفتن جریان های دریافتی موتور یا همان تشکیل جریان های اضافی در موتور در این جا اورلود به عنوان محافظ الکتریکی موتور برای جلوگیری از آسیب جدی به موتور (سوختن موتور) عمل میکند.

قیمت رله استارت یخچال(قیمت اورلود یخچال, رله سوزنی یخچال)

رله قطعه ای است الکترومکانیکی که در مدارهای الکتریکی کاربرد دارد و باعث عبور جریان الکتریکی  در مدار عبور میشود شبیه یک کلید که با باز و بسته کردن جریان الکتریکی را در مدار جریان عمل میکند.در کلیدها از عمل مکانیکی و به صورت فشردن دست استفاده می کنیم اما در رله این عمل باز و بسته شدن به وسیله جریان الکتریکی انجام میشود.

سیم پیچ، فنر و کنتاکت قطعات تشکیل دهنده رله سوزنی است. میدان مغناطیسی، وقتی جریان الکتریکی در سیم پیچ رله جریان می یابد حول سیم پیچ تشکیل می شود و باعث جذب میله ی آهنی توسط سیم پیچ میگردد.

انتهای میله آهنی جذب شده مانند یک کلید عمل کرده و مدار را باز و بسته می کند. میله آهنی ، زمانی که مغناطیسی در حول سیم پیچ وجود نداشته باشد، توسط رله به حالت عادی خود ( با توجه به شرایط باز یا بسته می شود ) بر میگردد.

جمع بندی

در صورتی که مشکل جریان اضافی و دمای بالا پس از این عملیات ادامه داشت مجددا اورلود برای محافظت از کمپرسور و موتور یخچال اقدامات لازم را انجام می دهد. در درجه حرارت 105 سلسیوس اورلود کمپرسور را خاموش می کند و در دمای 61 درجه سلسیوس دوباره کمپرسور یخچال را به راه می اندازد. معمولا کارکرد اورلود برای محافظت یک تا دو دقیقه طول میکشد و پس از آن کمپرسور روشن گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تعمیرات لوازم خانگی اصفهان تعمیر همراه شوید.

مقالات آموزشی مرتبط:
4.8/5 - (11 امتیاز)
اطلاعات تماس مرکز تعمیر لوازم خانگی
برای کسب اطلاعات تعمیر و صحبت با کارشناسان و سرویس کار مجموعه ما می‌توانید تماس بگیرین

یک دیدگاه دربارهٔ «رله یا اورلود یخچال چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می توانید قبل از استفاده از خدمات ما قوانین مقرارت را مطالعه نمایداین قسمت کلیک کنید

دستگاه شما ثبت شد تکنسین در اسرع وقت با شما تماس خواهد گرفت