10 علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی آاگ AEG

اصفهان تعمیر » 10 علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی آاگ AEG
علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی آاگ Aeg

ماشین لباسشویی خراب استرس زا است، یکی از این خرابی ها بوی سوختگی می‌باشد به همین دلیل است که ما این راهنمای تعمیر را ایجاد کرده ایم تا به شما کمک کند که مشکل بوی سوختگی از چیست.

برای شروع، ما لیستی از متداول ترین قطعاتی که باعث بوی سوختگی ماشین لباسشویی آاگ می شوند تهیه کرده ایم. شما با دانستن دلایل بفهمید چه قطعه ای باید تعویض شود در صورت نیاز به راهنمایی مرکز تعمیر ماشین لباسشویی آاگ اصفهان صحبت نمایید.

علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی آاگ از چیست؟

بوی سوختگی از ماشین لباسشویی یا هر وسیله برقی نشان می دهد که دستگاه در شرف خراب شدن است. بنابراین باید ماشین لباسشویی را خاموش کنید و دو شاخه را از پریز خارج کنید و تا زمانی که آن را تعمیر نکرده اید، آن را خاموش و از برق جدا کنید.

اگر بوی سوختگی از دوشاخه یا پریز می آید، منبع جریان برق منزل را قطع نمایید و صبر کنید تا دوشاخه خنک شود قبل از اینکه آن را از برق بکشید. در این ادامه ۱۰ ده علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی آاگ را بررسی میکنیم:

پاره شدن تسمه ماشین لباسشویی

۱- پاره شدن تسمه موتور

برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی آاگ از تسمه برای هدایت گیربکس استفاده می‌کنند. اگر ماشین لباسشویی چرخیدن را متوقف کند، ممکن است تسمه ایراد داشته باشد.

نحوه تشخیص اینکه تسمه نیاز به تعویض دارد:

  1. قبل از شروع، دستگاه را از منبع برق و پریز جدا کنید.
  2. برای جدا کردن تسمه، باید گیره هایی را که آن را در جای خود نگه می دارند بردارید. تسمه متصل به موتور نمایان می‌شود. برای دسترسی به آن باید قاب پوشش را بردارید.
  3. پس از برداشتن آن، علائم فرسودگی، ترک خوردن، سوختن یا هر آسیب دیگری بررسی کنید.
  4. اگر مشکلی در تسمه خود پیدا کردید، با یک تسمه تعویض کنید.

۲- تسمه پمپ

برخی از ماشین لباسشویی‌ها از تسمه برای عملکرد پمپ تخلیه استفاده می کنند. این تسمه معمولاً یک تسمه استاندارد V شکل است که از موتور به یک پولی در پمپ تخلیه متصل می شود. اگر بوی سوختگی لاستیک را از ماشین لباسشویی خود احساس کردید، باید تسمه پمپ را بررسی کنید.

نحوه تشخیص اینکه تسمه پمپ در ماشین لباسشویی آاگ نیاز به تعویض دارد:

  1. ماشین لباسشویی خود را از منبع برق جدا کرده و پیچ‌ّای لباسشویی خود را باز کنید.
  2. برای بازرسی تسمه پمپ را پیدا کرده و بردارید. به پولی موتور متصل می شود و برای جدا کردن آن باید گیره های نگهدارنده آن را جدا نمایید.
  3. به دنبال هر گونه نشانه ای از سوختن، پوسیدگی، آسیب باشید.
  4. اگر تسمه دارای یکی از ایرادات گفته شده است باید تعویض شود.

۳- پولی موتور

موتور از یک پولی برای چرخاندن دیگ استفاده می کند. پولی موتور مواد مصنوعی و لاستیکی و یا فلز ساخته شده باشد. اگر پولی فرسوده یا زنگ زده شود، ممکن است اصطکاک بیش از حد ایجاد کند و بیش از حد گرم شودو باعث تولید بوی سوختگی در ماشین لباسشویی آاگ شود.

نحوه تشخیص فرسودگی پوشیل:

  • در ابتدا ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید.
  • پولی موتور را پیدا کرده و بردارید تا از نزدیک آن را بررسی کنید. برای این کار باید قاب جلویی دستگاه را جدا کنید و همچنین تسمه های متصل به پولی موتور را بردارید.
  • پولی موتور خود را برای هرگونه تجمع چربی، کثیفی یا مواد دیگر و همچنین برای علائم آسیب، سایش یا سوختن بررسی کنید.
  • اگر متوجه شدید که پولی شما فرسوده یا آسیب دیده است، به یک نمونه جایگزین تعویض نمایید.

۴- پمپ تخلیه

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی برای پمپاژ آب کثیف از داخل درام شستشو به فاضلاب می‌باشد. پمپ ممکن است دارای تسمه، موتور موتور الکتریکی یا موتور درایوی خاص خود باشد. بوی سوختگی که از ماشین لباسشویی در حین یا بعد از شستشو می‌آید می‌تواند نشان دهنده مسدود شدن پمپ تخلیه باشد و از تخلیه آب آن جلوگیری کند. در مدل‌های تسمه‌ ای، بوی سوختگی معمولاً از سر خوردن تسمه روی پولی پمپ ناشی می‌شود. در مدل هایی که از پمپ تخلیه الکتریکی استفاده می کنند، بو مربوط به موتور پمپ است.

نحوه بررسی پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی:

  1. منبع برق را از دستگاه خود جدا کنید و سپس پانل جلویی دستگاه را بردارید.
  2. هنگامی که پمپ را پیدا کردید، با بررسی تمام اتصالات و شیلنگ هایی که از پمپ خارج می شوند که آیا نشتی دارد یا خیر. اگر مشکلی دیدید کانکتور یا شیلنگ را تعویض کنید.
  3. اگر بو از خود پمپ باشد، با پمپ نو جایگزین کنید.

۵- کوپلینگ موتور دایرکت درایو

برخی از ماشین لباسشویی ها جای تسمه از یک جفت موتور دایرکت برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس استفاده می کنند. کوپلینگ درایو موتور را به گیربکس متصل می کند و از 2 چنگال محرک پلاستیکی تشکیل شده است که بین آنها یک کوپلینگ لاستیکی وجود دارد. که یک طرف به شفت موتور و دیگری به شفت ورودی گیربکس وصل است. استفاده از بلند مدت از دستگاه باعث ساییدگی در کوپلینگ می شود و در نهایت ایجاد بوی سوختگی در ماشین لباسشویی آاگ Aeg خواهد شد.

نحوه بازرسی کوپلینگ موتور دایرکت درایو:

  1. مثل موارد قبلی، بررسی کنید دوشاخ جدا شده باشد.
  2. برای بررسی دقیق باید کوپلینگ را از ماشین لباسشویی خود جدا کنید. برای دسترسی به آن، باید از پنل جلویی لباسشویی خود را بردارید و بسته به مدل خود، ممکن است لازم باشد پمپ تخلیه و/یا موتور را نیز جدا نمایید.
  3. کوپلینگ موتور خود را از نظر ظاهر از نظر ترک خوردگی، آسیب، سایش یا سوختن بررسی کنید.
  4. اگر مشکلی در کوپلینگ موتور خود پیدا کردید، با یک کوپلینگ نو عوض کنید.

۶- کلاچ

برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی از کلاچ برای به حرکت درآوردن درام در طول چرخه شستشواستفاده می‌کنند. بوی سوختگی در ماشین لباسشویی آاگ شما می تواند ناشی از فرسودگی کلاچ باشد و احتمالاً در طول چرخه چرخیدن صدای خراشیدن بلندی در لباسشویی آاگ ایجاد می کند. از نشانه های رایج کلاچ فرسوده براده های موجود در زیر ماشین لباسشویی است.

نحوه بررسی مجموعه کلاچ در ماشین لباسشویی:

  1. پس از جدا کردن دستگاه از منبع برق، پنل جلویی لباسشویی خود را باز کنید تا کلاچ را پیدا کنید.
  2. برای بررسی دقیق کلاچ، باید آن را از دستگاه خارج کنید.
  3. مجموعه کلاچ خود را برای هر گونه علائم آسیب، سوختگی، سایش بررسی کنید.
  4. اگر هر یک از علائم بالا را پیدا کردید، کلاج را عوض کنید.

خراب شدن موتور ماشین لباسشویی

۷- خرابی موتور

در ماشین لباسشویی، موتور باعث چرخیدن درام شستشو می شود. هنگامی که یک مشکل در یکی از قطعات موتور رخ می دهد، ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد موتور ایجاد بوی سوختگی ماشین لباسشویی آاگ شود. اگر مشکل شدید باشد، ممکن است موتور آنقدر داغ شود که باعث از کار افتادن آن شود. یک علامت رایج مرتبط با خرابی موتور، صدای خراشیدگی و سایش هنگام کار کردن موتور دستگاه است.

نحوه تست موتور محرک در ماشین لباسشویی:

  1. پس از اطمینان از اینکه ماشین لباسشویی خود را از برق جدا کرده اید، پنل دستگاه خود را بردارید.
  2. چندین سیم به موتور متصل است سیم ها و اتصالات جدا کنید.
  3. با مولتی متر موتور را تست کنید باید برای تست روی Rx1 تنظیم شود.
  4. برای تست، پروب ها را به پایانه های موتور متصل کنید که باید عدد صفر را ایجاد کند. برای آزمایش اتصال به زمین، یک پروب را روی ترمینال نگه دارید و دیگری را به محفظه فلزی دستگاه متصل کنید.
  5. اگر نتیجه نشان از خرابی بود باید موتور تعویض شود.

بیشتر بخوانید: معنی کلمات علائم روی ماشین لباسشویی آاگ

سوختگی لاستیک المنت

۸- سوختگی لاستیک المنت

از دلایل دیگر علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی آاگ به المنت ماشین لباسشویی آاگ می تواند ربط دارد. درون دیگ اصلی لباسشویی آاگ لاستیکی به اسم لاستیک المنت می باشد. کار اصلی این لاستیک در واقع آب بندی المنت می باشد.

این لاستیک در صورتی که اتصالی پیدا کند، سبب محافظت از المنت و جلوگیری از بیش از حد گرم شدن المنت خواهد شد. در صورتی که برای این لاستیک ایرادی پیدا شود، در نتیجه المنت ماشین لباسشویی آاگ بیش از حد گرم شود و باعث خروج بوی سوختگی در لباسشویی آاگ خواهد شد.

۹- هیتر المنت

از دلایل دیگر که باعث ایجاد بوی سوختگی می‌باشد اگر برد کنترل الکترونیک دچار مشکل شود، در نتیجه در زمانی که آبی در ماشین لباسشویی آاگ جریان نداشته باشد المنت وارد مدار خواهد شد. زمانی که دستگاه در حال خشک کردن لباس‌ها بوده و آبی جریان ندارد، المنت وارد مدار خواهد شد و داغ می‌شود. این مشکل دلیل آسیب رسیدن به هیتر المنت می باشد در نتیجه سبب خروج بوی سوختگی در ماشین لباسشویی آاگ می‌شود.

۱۰- سوختن سیم کشی‌

اگر در سیم کشی‌ ماشین لباسشویی و یکی از قطعات دستگاه اتصالی رخ بدهد، سبب می‌شود تا جریان الکتریکی بالا برود و در نتیجه موجب سوختن روکش در سیم‌ها خواهد شد. بنابراین سبب خروج بوی سوختگی خواهد شد. همچنین اگر شما که به دو شاخه دستگاه آسیب وارد شود، در نتیجه اتصالی دو شاخه برق سبب خروج بوی سوختگی شده و می‌بایست توسط تعمیرکار برطرف شود.

سوالات متداول علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی آاگ:

چرا از ماشین لباسشویی آاگ بوی سوختگی می‌آید؟

سایش و فرسودگی یکی از قطعات ماشین لباسشویی مخصوصا قسمت های پلاستیکی می‌باشد که باید برطرف شود.

چه قطعاتی باعث ایجاد بوی سوختگی می‌شود؟

فرسوده یا ذوب شدن قطعات پلاستیکی مثل تسمه، موتور، کوپلینگ، المنت، کار کردن زیاد دستگاه از عوامل بوی سوختگی در ماشین لباسشویی است.

جمع بندی:

اگر در حین کار ماشین لباسشویی آاگ متوجه بوی سوختگی شدید، معمولاً نشان دهنده اصطکاک بیش از حد بین قطعات در ماشین است. توجه به نقطه‌ای در چرخه شست‌وشو زمانی که بو ایجاد می‌شود نیز می‌تواند به شما در کاهش علت کمک کند – آیا بوی سوختن در طول چرخه شستشو اتفاق می‌افتد یا زمانی که ماشین لباسشویی سعی می‌کند تخلیه کند؟ با خواندن این مقاله دلیل را پیدا نمایید و سریعا اقدام به رفع آن کنید.

منبع:
https://www.partselect.com/Repair/Washer/Burning-Smell/

4.3/5 - (9 امتیاز)
اطلاعات تماس مرکز تعمیر لوازم خانگی
برای کسب اطلاعات تعمیر و صحبت با کارشناسان و سرویس کار مجموعه ما می‌توانید تماس بگیرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می توانید قبل از استفاده از خدمات ما قوانین مقرارت را مطالعه نمایداین قسمت کلیک کنید

دستگاه شما ثبت شد تکنسین در اسرع وقت با شما تماس خواهد گرفت